Denne uken kjøpte vi oss inn i selskapet Flex LNG (FLNG), med 10% vekting av porteføljen. FLNG er et selskap som driver med shipping av LNG, som står for Liquified natural gas eller naturgass på norsk. Vi tror FLNG er et utmerket selskap for eksponering mot et strammere LNG shipping marked. John Fredriksen og hans familie er de klart største eierne med nesten 52% av aksjene. FLNG har per dags dato ingen egne skip på vannet, men de har bestilt seks nybygg som er under konstruksjon, hvor fire av de blir levert i 2018 og to i 2019. De to første skipene kommer allerede nå i første kvartal 2018, og den tredje i andre kvartal 2018. Vi tror dette kan være små triggere på aksjekursen, og det ser også ut som skipene kommer i god timing til rateoppgangen som har vært de siste månedene. Båtene er utstyrt med den nye MEGI (Main engine gas injection) diesel motor, som har ca 30% mindre drivstofforbruk enn de vanlige TFDF og DFDF skipene. Dette blir derfor noen av verdens mest drivstoffeffektive LNG skip i verden, som vil si mindre kostnader og høyere inntekter. FLNG leier i tillegg også to skip på time charter frem til mars, blant annet for å øke sin operasjonelle erfaring.

 

Ratene for shipping av LNG har gått opp veldig mye i høst, mye pga den sterke etterspørselen av LNG fra Kina, som tidligere i høst innførte et forbud mot bruk av kull i de nordlige byene i Kina, deriblant Beijing. Dette for å forsøke å få bukt med den dårlige og livsfarlige luftkvaliteten i byene om vinteren. Men siden tilbudet av naturgass ble for lite, og fordi folk med dårlig råd holdt på å fryse i hjel, måtte myndighetene gå tilbake på forbudet sist uke. Men det jobbes fortsatt hardt i Kina for å få ned kullbruken, og de har sterke mål om å øke naturgass sitt bidrag til landets energi, og å redusere sin avhengighet av kull. Dette betyr at etterspørselen etter LNG fra Kina sannsynligvis kommer til å flerdobles de neste årene, og import utenfra ser ut til å måtte ta en stor andel av denne etterspørselen. I verden er det ventet en økning i LNG handel på over 50% i løpet av 2021, noe som ordreboken av nye LNG skip i dag vanskelig ser ut til å dekke. I følge FLNG vil det mot slutten av 2019 være for lite skip til å dekke etterspørselen etter LNG, og hvis dette kommer til å skje vil ratene gå kraftig opp. I tillegg så er 90% av nybyggene i ordreboken allerede under lange kontrakter. Det er bare elleve skip som ikke har kontrakt enda av nybyggene, og seks av disse er FLNG sine nybygg. FLNG sier de vil starte med korte kontrakter på noen få måneder, slik at de ikke mister muligheten hvis ratene går oppover i 2019 som de tror. Det tar også 26 måneder for konstruksjon av LNG skip, så nye ordrer kan ikke komme ut på vannet før i 2020. Det betyr at de neste par årene kan se ut til å bli en boom for LNG shipping, og allerede nå skal FLNG tjene bra med penger på dagens rater. De estimerer en cash break even på 40 tusen, mens ratene i dag er på over 80 tusen. Nå skal det sies at ratene tidligere i år har vært under 30 tusen, så det svinger fort!

 

Vi ser derfor gode muligheter for at LNG ratene kan fortsette opp de neste par årene, og tror at aksjekursene på selskapene innen LNG ikke har fulgt etter ratene så mye som de kanskje burde. Uansett, shipping er shipping, og det blir sannsynligvis en volatil ferd. Men vi vet at Fredriksen er pengesterk, og FLNG har akkurat hatt emisjon og burde nå være rustet for å høste fra investeringene sine. De har en egenkapitalandel på 75%, og prises til pris/bok på 1. Dette tror vi er en bra inngang med såpass høye rater, og vi synes at FLNG ser ut til å være et bra selskap for eksponering mot LNG shipping.  Videre triggere nå blir levering av skip, og eventuelt en videre økning av ratene.