Porteføljeoppdatering uke 39 + begrunnelser for kjøp av selskapene i porteføljen

En uke har gått og porteføljen vår har vaket litt over og under null, og akkurat nå er vi ned ca 1% til sammen. Oslo børs har gått opp ca 2 %, så dette er ikke noe vi er helt fornøyd med. Uansett har det bare gått en uke, og å analysere resultater kun på en uke er nok ikke mye vits. Det har ikke vært noen nyheter i selskapene våre og ingen store bevegelser, og det er heller ingen endringer i porteføljen denne uken. Det er derfor ikke så mye og si om den første uken av konkurransen, men vi legger ut begrunnelser for selskapene vi kjøpte sist uke under. Håper dere synes begrunnelsene ser fornuftige ut.

 

2017-09-28

 

Selskapsbegrunnelser

B2Holding

B2Holding er ett selskap som kjøper gjeldsporteføljer, såkalte NPL`s (non-performing loans), og krever deretter inn denne gjelden. De tilbyr også tjenester som gjeldsinnkrever for tredjeparter. De har operasjoner både i Skandinavia, Sentral Europa og i Øst Europa. Denne businessen er meget god nå som flere banker må selge gjeldsporteføljer for å klare kjernekapitalkravene, og B2Holding kan derfor få gode dealer på gjeldsporteføljene. De klarer som regel å få igjen 2 ganger pengene av det de kjøpte det for (money multiple på 2). B2Holding har hatt en god vekst hittil i 2017, og har nå en veldig god lønnsomhet med en nettomargin på 23%. De hadde en EPS (earnings per share) på 0,57 første halvår 2017, mot en EPS på 0,53 for hele 2016. Annualiserer vi første halvår får de en p/e på 15,7, noe som vi synes er en grei prising når de vokser så bra som de gjør nå. De er også ganske solide, med en egenkapitalandel på ca 35%. Vi har valgt å kjøpe B2Holding med en vekting på 20% i porteføljen.

 

Ocean Yield

Ocean Yield er et shippingselskap som kjøper skip, for så å leie de ut til solide motparter på lange kontrakter (10-15 år). Kontraktene er som oftest på såkalte «hell or high water» bareboat charter, noe som betyr at motparten har alt ansvaret for båten og driften, mens Ocean Yield får en fast sum hver måned. Kontraktene på båtene deres har en gjennomsnittlig lengde på 11,4 år, med en EBITDA backlog på USD 2,9 milliarder fordelt på en flåte på 37 skip. De har derfor en meget god visibilitet i inntjeningen sin, og kaller også seg selv for «The dividend yield company», der de har økt utbytte 15 kvartaler på rad (siden de kom på Oslo børs). I dag gir de ut et utbytte på 8,3%, noe som helt klart er i den øverste delen av Oslo børs når det kommer til direkteavkastning. De har etter hvert fått en diversifisert flåte med skip innenfor oljeservice, tank, bilskip, containerskip og kjemikalieskip, i tillegg til en FPSO (floating, production, storage and offloading), som de leier ut til flere forskjellige motparter. Dette gjør at de reduserer risiko til ett marked eller en motpart. De har en p/b på 1,6 og en p/e på ca 10 (justert for engangskostnader). De har i tillegg økt flåten med 6 skip hittil i år som kommer til å øke inntjeningen ytterligere, og vi synes derfor selskapet ser ganske attraktivt ut. De har også en god del cash og er på utkikk etter nye dealer.

Største risikomomenter slik vi ser det er motpartsrisiko og residual risiko, med det menes risiko på båtene når kontraktene går ut. FPSO`en går ut av kontrakt i slutten av 2018, og står for ca 39% av EBITDA, og er derfor det helt klart største usikkerhetsmomentet i dag. Mulighetene til FPSO`en er økt lengde på nåværende kontrakt med nye rater, ny kontrakt til nabofelter (ligger i det indiske hav med mange nære nabofelt), kjøpsopsjon på 255 MUSD eller ingen ting. Når det gjelder feltet de opererer i så er ikke dette feltet tomt for gass i 2018, så en kjøpsopsjon eller forlengelse av kontrakten ser vi på som en stor mulighet. I tillegg skjer det mye i nabofeltene, der flere steder snart ser ut til å trenge en FPSO. Selskapet selv sier de er optimistiske, men det er helt klart en risiko for at de ikke finner jobb til FPSO`en når den går ut av kontrakt, og da vil aksjekursen helt klart kunne gå ned en del.  Vi satser på at dette løser seg, og har valgt å kjøpe selskapet med en 20% vekting i porteføljen.

 

Bank Norwegian

Bank Norwegian er en nettbank for privatmarkedet, som har fokus på forbrukslån og kredittkort. De opererer i dag i Norge, Sverige, Danmark og Finland, og vokser fortsatt fenomenalt godt med en veldig god lønnsomhet. I tillegg ser det også billig ut, med annualiserte tall fra q2 som viser en p/e på 11. Dette samtidig med at de har en egenkapitalavkastning på i underkant av 40%, og en vekst i inntekter fra q2 2016 til q2 2017 på ca 70%. Ser vi på pris/bok er den på 3,5, men med den veksten de har synes vi dette er helt greit. De har også store muligheter til å fortsette å utvide til nye land gjennom deres unike samarbeid med Norwegian Air Shuttle, så vi synes dette er et spennende selskap å eie. Vi har kjøpt oss inn med en 20% vekting av selskapet i porteføljen.

 

Songa Bulk

Songa Bulk, som opererer innen tørrlast, er valgt inn i porteføljen som følge av et tørrlastmarked i stadig bedring. Songa Bulk sin hovedstrategi er å kjøpe opp billige kvalitetsskip i et dårlig marked, for så å selge skipene i bedre tider, når de kommer. Til nå har selskapet kjøpt 15 skip, der 10 av disse er Kamsarmax. Denne typen skip kan passere gjennom den trange Panamakanalen og så vidt lastes ved Port Kamsar på vestkysten av Guinea. Guinea som for øvrig har en av verdens største bauxitt-ressurser.

Så over til hvorfor vi mener dette selskapet er svært billig for øyeblikket. Songa Bulk har en aksjekurs på 42 kroner og en markedsverdi på 1.500 millioner kroner. Andre kvartal viste at Songa Bulk har eiendeler for omtrent 1.990 millioner norske kroner, og en egenkapital på ca 1.370 millioner kroner. Disse verdiene vil økes betraktelig etter at tørrlastratene skal ha tatt seg opp betraktelig i august og september, ifølge adm. direktør Herman Billung i Songa Bulk. Med dette tatt i betraktning ser vi at Songa Bulk virker å treffe godt på strategien om å kjøpe skip i et dårlig marked. Det virker imidlertid ikke som at aksjemarkedet har fått med seg dette. Det skal også nevnes at cash break even for Songa Bulk sin flåte er på 7.000 USD, mens Baltic-Dry indeksen viser at dagratene til Panamax ligger på ca 11.000 USD. Det gjør at vi ser det som svært sannsynlig at selskapet vil starte med å betale utbytte allerede fra første kvartal 2018. Vi har en 20% vekting av selskapet i porteføljen.

 

Borr Drilling

Borr Drilling er et riggselskap ledet av John Fredriksens tidligere – og nå utfryste kompanjong – Tor Olav Trøim. Etter konflikten mellom Trøim og Fredriksen, og offentlig skittkasting i mediene, dannet de to henholdsvis Borr Drilling og Northern Drilling. I et marked som er delvis knekt etter oljepriskollapsen, har de to trolig samme agenda – her skal det handles rigger til en særdeles billig penge. Borr har kjøpt rigger hele 61 % under de gjennomsnittlige byggekostnadene, og er også langt under historiske andrehåndskjøp av rigger. Med lav gjeld sikter de seg også inn på å ha den laveste cash break-even i markedet.

Oljeprisen har siden bunnpunktet i januar 2016 allerede klart å doble seg, og i over ett år har prisen på Brent Spot vaket mellom 45 og 55 dollar fatet. Optimismen for å investere ser ut til å være på tilbakekomst i oljebransjen, og det er her de to kamphanene nå har tenkt å kjempe sin neste hanekamp. Vi har valgt side, ikke nødvendigvis på grunn av konflikten, men på grunn av potensialet vi mener ligger i Borr og riggmarkedet. Borr ble så sent som i august flyttet fra OTC til OSE, og vil med det trolig få et høyere volum med flere interessenter – noe som allerede er gjenspeilet i kursen siden notering.

Etter at Trøim forlot Seadrill skuta i 2014, gikk selskapets gjenværende toppsjef Per Wullf ut og kalte Trøim for en “Finansakrobat”. Fredriksen har også langt på vei gitt Trøim mye av skylden for Seadrills finansielle problemer. Verdt å merke seg er likevel at Fredriksen personlig er i pluss på Seadrill-prosjektet, selv om selskapet nå trolig skal under Chapter 11 beskyttelse over dammen. Trøim på sin side har uttalt at han er stolt av tiden i Seadrill, og hvordan selskapet ble bygget opp.

Trolig er det mange som har lært mye av Seadrills oppgang og nedgang, og Trøim er nok intet unntak. De nevnte akrobatiske finans-ferdigheter har allerede klart å skape overskrifter for Borr Drilling. Nylig kunne Dagens Næringsliv fortelle historien om hvordan Trøim, ved hjelp av forward-kontrakter i det amerikanske selskapet Atwood, trolig har skaffet Borr en avkastning på over 105 millioner på 14 dager. Samme kilde fremmet også at Borr, i samme transaksjon, kan ha skaffet seg et godt forhandlingskort når 5 jackuprigger eventuelt skal bytte hender en gang i fremtiden. Vi tror Trøim og resten av Borr-teamet har noe spennende på gang, og tar et lite bet med 5% vekting av vår portefølje. Den relativt lave vektingen i porteføljen er som følge av risikoen. Selskapet har få kontrakter på de mange riggene, og usikkerheten tilknyttet fremtiden er ikke ubetydelig. Dog har som nevnt Borr bankkontoen stappet med penger, og foreløpig svært liten gjeld.