Godt nyttår! Etter en velfortjent juleferie, er vi nå tilbake med siste innspurt av årets skoleduell. Vi er så langt i konkurransen opp 16,4% mot hovedindeksen som er opp 6%. Dette er noe som vi er strålende fornøyd med, og som for øyeblikket holder til en andreplass blant skolene, kun slått av UIA.

Semesteret har vært preget av høy eksponering mot shipping, spesielt i påvente av IMO 2020. Vår største prosentvise bidragsyter er Hunter, hvor vi nå nærmer oss en 40% avkastning, noe som vi er veldig fornøyde med, og viser at vi traff ganske bra med timing mot IMO 2020. Vi har og solgt siste posisjon av Flex LNG før jul. Planen for posisjonen var å selge halve i november, og resten i desember ettersom dette var et bet på sesongsvingningene i LNG-ratene som tidligere har vist seg å være mye sterkere på høsten og tidlig vinter. I år stemte ikke dette helt, og selv om vi fikk en grei kursøkning i perioden fra november til desember så gikk vi fortsatt i et marginalt tap på denne posisjonen. Vi har også hatt en varierende posisjon i Avance Gas Holding gjennom semesteret, vi har ridd en bølge med ganske ekstreme LPG-rater. Noe som vi har tjent godt på. Rett før jul bestemte vi oss derimot for å sikre gevinst ettersom usikkerhetene rundt hvor lenge disse ratene kunne holde seg ble større.

Porteføljen vår er nå bestående av olje, IT, forbruksvarer, og finans. Det virker som Europris står litt mer imot fallet i XXL denne runden enn de har gjort tidligere. Caset i EPR har ikke endret seg, og vi er spente mot Q4 hvor vi får se effektene av julehandelen. Siste uken har CEO i EPR, Pål Wibe, gått inn som leder i XXL og vi så en stor reaksjon i begge aksjekursene. Vi tror at det er en overreaksjon i begge aksjene, og man må vente lenge før man får se noe effekt på inntjeningene i XXL. En større vekting i olje kan også være aktuelt fremover, hvor vi ser at uroen mellom USA og Iran har gjort at Brent nærmer seg 70 dollar fatet. Bouvet fortsetter å være største bidragsyter i porteføljen vår, og det er for øyeblikket ikke noe som tyder på at dette skal endre seg.

Videre for 2020 delen av skoleduellen vil fokuset hovedsakelig være mot IMO 2020 og tank markedet. Hvor vi er posisjonert i forhold til en svekket tilbudsside av båter, gjennom Hunter sine båter med scrubbere. Vi er og posisjonert innenfor drivstoffdelen av IMO avtalen, hvor Vistin har derivatkontrakter på spreaden mellom tungolje og en lettere diesel som båtene som ikke har installert scrubbere må bruke. Vi skal og se mer på verdensbildet i forhold til risiko, og hvorvidt vi burde revurdere strategien for siste del av konkurransen. Følg oss gjerne på Shareville, Facebook og Instagram.

Skrevet av Bjørn Magne Læknes.