Redegjørelser for kjøp av Havyard og Philly Shipyard

Aksjegruppen HiOAs portefølje har i løpet av den siste uken fått to nye tilskudd i selskapene Havyard Ship Technology og Philly Shipyard, som vi mener at bidrar til å gjøre porteføljen mer spennende.  I denne artikkelen utdyper vi hva som har rørt seg innad selskapene den siste tiden og hva som forventes å skje, samt hva som har dannet grunnlaget for våre kjøp.  

Hayard Ship Technology

Havyard Ship Technology er et skipsteknologiselskap som leverer produkter og tjenester til hele verdikjeden. De utfører alt fra design av skip og bygging av skip til støtte av skip i drift. Vi synes det ser ut som et spennende selskap, med en del triggere fremfor seg. Selskapet har en EV/EBITDA på ca 3, og en p/e på 28 for 2016 tall. Justerer vi inntjeningen for nedskrivninger og underskudd hos tilknyttede selskap, får vi en p/e på 6,6. Selskapet har tidligere slitt med marginene, men det ser ut til å ha bedret seg nå. Backloggen er den største risikoen og har sunket mye siste kvartalene. På tross av dette ser vi muligheter til økning av backlog hos skipsverftet deres. Fjord 1 skal bestille 9 nye båter etter å ha vunnet mange anbud på ferjer på Vestlandet. Forrige gang Fjord 1 bestilte ferjer var 3 ferjer hos Havyard i desember, og de to selskapene har de samme største eierne (Sævik familien).

Vi tror derfor det er en stor sjanse for at Havyard kan få bygge noen av disse ferjene. I tillegg synes vi at MMC delen er veldig spennende. De leverer løsninger for håndtering og kjøling av sjømat om bord på fiskebåter med mer. MMC vokste i omsetning med 69% i 2016 og med en netto inntjening på 211 %. I tillegg vokste de veldig bra i siste kvartal av 2016, og det forventes fortsatt god aktivitet i 2017 og 2018. Ser vi på MMC-delen alene, så får den en EV/EBITDA på 12,37 og p/e på 10,46 på 2016 tall. Men de fikk igjen skatt, så justert for det blir det en p/e på 13,48. Ser vi på Q4 alene og annualiserer får vi en EV/EBITDA på 6,69 og p/e på 6,37 (profitt før skatt). Hvis MMC fortsetter å tjene like mye i 2017, vil en eventuell utskillelse av MMC i eget selskap, eller et salg, kunne stå for nesten hele markedsverdien av selskapet. Et selskap som vokser så mye burde kunne selges for 8 ganger EBITDA, det vil i så fall si ca 80 % av markedsverdien til Havyard for 2016-tall. Havyard har også sagt at MMC er deres mest likvide del av selskapet. Derfor mener vi at Havyard er et spennende selskap med potensiale.

Philly Shipyard

Philly Shipyard (PHLY) er et skipsverft som holder til i USA, og som bygger skip innenfor Jones Act markedet i USA. Kursen har sunket mye siste året, en del pga høye utbytter, men også mye ellers. Backloggen deres har sunket en del og er nå på 784 millioner dollar per Q4 2017, mens markedsverdien til selskapet er på 735 millioner kroner. Vi synes ikke at markedet priser inn noe særlig med nye ordrer, men heller at de kommer til å slite etter at det siste skipet de bygger blir levert i begynnelsen av 2019. Dersom vi ser på hvordan de har gjort det de siste årene blir gjennomsnittlig p/e (med dagens markedsverdi) på ca 5 og EV/EBITDA på 4,8. For 2016 har de en p/e på 3 og EV/EBITDA på 2. Det vil si at markedet ikke priser inn at PHLY fortsetter å tjene så mye penger. PHLY kommer uansett til å tjene bra med penger i 2017, og helt greit i 2018 kun med dagens backlog.

Vi tror også på at Trump sin proteksjonistiske politikk kan skape muligheter for flere ordrer. Av nærstående triggere har vi Pasha Hawaii som skal bestille to nye containerskip, og som ser for seg å bestille skipene hos en av to Shipyard i USA. Det har vært spekulert (og det er sannsynlig) at disse to enten er PHLY eller Nassco. Nassco har sannsynligvis ikke stor nok kapasitet innenfor tidsrommet Pasha Hawaii vil ha skipene. Det skulle vært kommet melding i januar, men det ble forskyvet til slutten av Q1, så det burde altså komme når som helst. Vi tror ikke denne ordren er særlig priset inn i PHLY, så det burde ikke være mye nedside hvis de ikke får ordren. PHLY har dessuten begynt på tegninger av containerskip, som også inneholder de samme spesifikasjonene som på Containerskipene Pasha Hawaii vil bygge.

Jinhui er i tro på tørrbulk, da vi ser det som sannsynlig at det blir null flåtevekst fra 2018 samtidig som etterspørselssiden holder seg stabil. Den har også falt litt tilbake på kort sikt mens en konkurrent som Golden Ocean Group f.eks. har steget mye. Vi ser at flere posisjonerer seg for oppgang i tørrbulk (ref. Songa Bulk og Blystad) og Jinhui har høyere giring slik at aksjen vil gå mer om markedet går vår vei. Liquidation value er cirka 12-13 kroner basert på forrige salg av fire supramax, som gir oss en nedsidebeskyttelse samtidig som vi kan kjøpe aksjen med en rabatt. Evt. rateoppgang og påfølgende økning i skipsverdier vil gi ytterligere oppside.